זריקה לעבר: ביקור בהריסות של העיר העתיקה סלמיס

אחד המקומות הכי מיוחדים לביקור בקפריסין הצפונית הוא הריסות סלמיס, ממש בצפון לעיר פמגוסטה וליד חצי האי קארפז. "הריסות סלמיס" הן ההריסות של העיר העתיקה סלמיס, בירת קפריסין של שנת 1100 לפני הספירה(!) ועיר נמל חשובה מאוד. סלמיס שרדה בשלום את ההשתלטות של המצרים, הפרסים והרומים, אך בסופו של דבר נכנעה לכוחות הטבע ולרעידות אדמה קלטניות, וכן לפלישה הערבית – וננטשה. 

ההיסטוריה של העיר העתיקה

סלמיס הייתה עיר גדולה בעבר הרחוק, ולפי אגדה הומרית, מי שייסד אותה היה קשת שלחם במלחמת טרויה, שהיה בן של מלך. אל נמל החוף של סאלמיס הגיעו ספינות מכל רחבי העולם, ולכן הייתה זו עיר תוססת עם הרבה פעילות. בנקודה מסוימת בעידן הרומאי סלמיס הייתה העיר הגדולה ביותר בקפריסין, שאורכה כשני קילומטרים על החוף וקילומטר לתוך היבשה!

 

גם אחרי כמה רעידות אדמה העיר נבנה מחדשת על ידי הקיסר הנוצרי קונסטנטינוס השני, אך בסופו של דבר נהרסה לחלוטין אחרי הפלישה הערבית בשנת 648 אחרי הספירה, וננטשה שופית. 

 

עם הזמן החלו לגלות את החשיבות הגדולה שהייתה לעיר, בין היתר בזכות מטבעות זהב שנמצאו בחקירות ארכיאולוגיות, ומתוארכות לשנת 411 ו-374 לפני הספירה. המטבעות הבהירו את העושר והחשיבות של העיר בתקופות עתיקות. ממצאים ארכיאולוגים נוספים של העיר אפשר למצוא מנזר של הקדוש בארנבא (ששווה ביקור גם בלי קשר!) ואפילו במוזיאון הבריטי בלונדון. 

מה אפשר לראות בביקור בהריסות סלמיס?

אם אתם נמצאים בקפריסין הטורקית, אתם מוזמנים לבקר בעיר העתיקה ולהתרשם ממה שנותר ממנה – בעיקר מקברים גדולים וקשתיים, המתוארכים למאה ה-7 וה-8 לפני הספירה. כמו בתרבויות עתיקות נוספות, הקברים נותנים הצצה להיררכיה החברתית של התושבים הקדומים בעיר, ונבנו מאבני גזית גדולות ומלבני בוץ. חלק מהקברים כללו גם כלי נשק ותכשיטים. 

 

בסלמיס תוכלו להבחין גם בתיאטרון ענק, אמפיתיאטרון של ממש, שנבנה במאה הראשונה לספירה ונהרס על ידי רעידת אדמה במאה הרביעית. התיאטרון הכיל 15,000 איש ב-50 שורות ישיבה. סביב התיאטרון תוכלו למצוא עמודי שיש ופסלי שיש קבורים, חלקם עם ראשים חסרים, שכן הם נהרסו עם כניסת הנצרות ועם רעידות אדמה נוספות. 

 

עוד אתר שאסור לפספס הוא הג'ימנסיום, מרכז הספורט התוסס של סאלמיס בזמן השלטון הרומאי. הג'ימנסיום ממוקם ממש ליד הכניסה לאתר, ובכניסה הדרומית שלו תוכלו לראות כתובת של התאריך ההלניסטי. כתובת נוספת על עמוד שיש מציינת ששטח מסוים שימש כגן, ופסלים מקיפים שתי בריכות שחייה. 

כמה עולה ביקור בהריסות סלמיס?

אם אתם רוצים לבקר בהריסות – וכדאי לכם מאוד, שכן מדובר על ביקור היסטורי מרשים ומרהיב, עם נוף של הים הכחול – כדאי לכם לפנות לפחות שעתיים מהזמן שלכם כדי לסייר בין ההריסות ולהתרשם מהעבר. 

המחיר לכניסה לאתר הוא כ-9 לירות טורקיות, וכן גם תוכלו לקחת סיור מודרך בין ההריסות בתוספת תשלום. כדי להגיע לאתר, יש לנסוע כ-20 דקות צפונית מהעיר פמגוסטה. 

לשאר אטרקציות בקפריסין הטורקית תוכלו לראות כאן