כל מה שצריך לדעת על ביקור במבצר אותלו בקפריסין הטורקית

אם אתם מגיעים בקרוב לקפריסין הצפונית, אסור לכם לפספס ביקור במבצר אותלו בעיר פמגוסטה, אחד האתרים המיוחדים ביותר שיש לקפריסין הטורקית להציע. קפריסין ידועה כמדינה שעברה לא מעט במהלך השנים, והשלטונות שלה השתנו ללא הרף; ואכן, המבצר הזה משקף בדיוק את זה. 

ההיסטוריה של מבצר אותלו

מבצר אותו הוא מבצר עתיק עוד מהמאה ה-14, שנבנה על ידי הלוסינאנים ומטרתו הייתה לשמור על הנמל. הוא גם שימש כשער הכניסה לפמגוסטה, ובו, ככל הנראה, גרו גם המשפחה המלכותית ומשרתיה. בהמשך, קפריסין נמכרה לרפובליקה הוונציאנית, ונציאנים השתלטו על המבצר, שיפצו אותו והפכו אותו לבסיס –  ובו גרו חיילהם. הבריטים היו הבאים להשתלט על המבצר. 

כך בנוי המבצר הבלתי חדיר של אותלו

המבצר נבנה מסביב לגינה מלבנית, ובכל פינה שלו נבנה מגדל מרובע. בקומת הקרקע היו המטבח, הלובי, חדרי אחסון וחדרי משרתים, כאשר חדרי השירותים מוקמו בקומה השניה. אחרי ההשתלטות הוונציאנית, המגדלים המרובעים הוחלפו בעגולים, כדי שיתאימו לכלי לחימה מודרנים; לפי האמונה, זה היה לאונרדו דה וינצ'י שהציע את השיפוצים, בשנת 1481. 

 

המבצר עצמו מורכב משני מגדלים עם מסדרונות שמובילים לחללי הארטילריה. בזמן מלחמה החיילים יכלו לעבור במהירות מחלק אחד של הטירה לחלק השני, ובזמני שלום הם שומשו כדי לאחסן מוצרים ולשמור אותם קרירים ובטוחים.

 

גם הקומה התת-קרקעית עברה שינויים: בשלב מסוים הטירה כבר לא שומשה למגורים, אלא הפכה לכלא באזורים התת-קרקעיים, בתקופה העות'מאנית החלק התת-קרקעי היה המקום לשמור על אוצרות וכסף. 

הטרגדיה של אותלו

אותלו, אם השם מוכר לכם, הוא גם דמות מרכזית בטרגדיה של שייקספיר "אותלו". העלילה של המחזה נסובה סביב אותלו, איש צבא בכיר בצבא הוונציאני, המפקד על קרב בקפריסין. משקרים לאותלו שאשתו בגדה בו, והוא הורג אותה; אותלו, כמו במחזה שייקספירי קלאסי, מגלה ששיקרו לו, ומתאבד. המבצר קיבל את השם "אותלו" בעקבות המחזה השייקספירי, לאחר השתלטות הבריטים על קפריסין. 

ביקור במבצר אותלו

הטירה עברה שיפוצים בשנת 2014, ונפתחה לציבור ב-2015. היום הטירה משמשת כמוזיאון, ואפשר לבקר בו ולטייל בין הקירות העתיקים. הכניסה למוזיאון תעלה לכם 7 לירות טורקיות, והמבצר פתוח בכל יום, מלבד שני. 

 

המבצר הזה הוא פלא ארכיטקטוני של ממש, וכשמטפסים עליו ניתן לצפות בנוף מרהיב של העיר ושל הנמל. בכניסה הראשית למבצר, תוכלו להבחין בפסל של אריה מכונף של הקדוש מארק, הקדוש השומר של ונציה. כשאתם מגיעים למבצר, קחו את הזמן להביט באריה המכונף וכן בשער הכניסה – אחת העדויות המוקדמות ביותר של דלתות עץ בקפריסין, שנותרה על כנה עד היום. 

 

כשאתם מטיילים בשבילים התת-קרקעיים של המבצר, דמיינו את הדלת ננעלת מאחוריכם וחשבו על האסירים שנאסרו שם, בתקופה שבה המבצר שימש ככלא. בחצר ניתן לראות תותחים ישנים, אחד מהם עשוי מברונזה והוא בן למעלה מ-400 שנה. אפשר להבחין גם בכדורי מתכת ואבן שפזורים על הרחבה. 

 

מצד אחד של החצר המרכזית נמצא אולם קמרוני גדול ומפואר, שלצערנו הולך ונשחק על ידי אוויר הים, ונמצא שם עוד משנת 1300. הוא שימש כחדר אוכל על ידי הלוסינאנים – דמיינו את החדר הזה עם שולחנות עץ ארוכים ומלא אוכל, וכן את המוזיקאים מנגנים מוזיקה לאבירים הצרפתיים. 

 

ביקור במבצר אותלו הוא חזרה בזמן לתקופות אחרות, והוא יאפשר לכם לשוטט בעידן אחר, וגם לצלם כמה תמונות מרהיבות עם ניחוח עתיק.

 

לעוד אטרקציות בקפריסין הטורקית