מטבע מקומי בקפריסין הצפונית

טסים בקרוב לקפריסין הצפונית? כל מה שאתם צריכים לדעת על תשלום בחלקו הצפוני של האי – מטבע מקומי בקפריסין הצפונית, איפה כדאי להמיר כסף, האם ניתן להשתמש באשראי ומה בנוגע לטיפים במסעדות!

הכירו את הלירה הטורקית

בניגוד לחלקו הדרומי של האי, שם נעשה שימוש ביורו מאז התקבלה קפריסין היוונית לאיחוד האירופי, בצד הצפוני המצב שונה. המטבע בקפריסין הטורקית הוא הלירה הטורקית. יש להסתכל בלוח המרה כדי לדעת את שיעור ההמרה היציג, אך דעו ששקל אחד שווה (בערך) ל-1.6 לירות טורקיות, כך שיחס ההמרה בין שני המטבעות די זהה. לירות טורקיות מגיעות בשטרות של 5, 10, 20, 50, 100 ו-200 ובמטבעות של  kuruş  (שהן כמו סנטים או אגורות) של 1, 5, 10, 25, 50, נוסף על מטבע של 1 לירה. הסימול של הלירה הטורקית הוא ₺.  

חשוב לדעת כי במקומות מסוימים ניתן להשתמש בקפריסין הצפונית במטבעות נוספים כמו דולר אמריקאי, פאונד בריטי או יורו אירופי, בעיקר באזורים העירוניים העיקריים. כאשר אתם מחפשים לקנות מוצר מסוים, שימו לב לסימון המחיר – לעתים הוא עלול להיות מסומן ביורו מה שיכול להיות מבלבל!

המרת מטבע בקפריסין הטורקית

לא בכל המקומות בישראל תוכלו להמיר שקלים ללירות. המקום המרכזי בו ניתן לעשות זאת הוא נתב"ג, אך מדובר על שער המרה גבוה שפשוט לא שווה את זה. מומלץ להגיע לקפריסין הצפונית עם מטבע זר (כמו דולר או יורו, שאותן ניתן בקלות להמיר בארץ), ולבצע המרה ללירות טורקיות בבנקים ובצ'יינג' בקפריסין הצפונית. לרוב, תקבלו שער המרה הוגן מאוד.

שימוש בכרטיס אשראי בקפריסין הצפונית

מלבד מטבע בקפריסין הצפונית, מרבית המקומות מקבלים גם כרטיסי אשראי בינלאומיים, בעיקר בערים הגדולות כמו ניקוסיה, קירניה ומפגוסטה. בערים אלו תמצאו ברחובות גם כספומטים שיאפשרו למשוך כספים (כמובן בתוספת עמלה). בערים הקטנות ובעיירות יהיה קשה יותר למצוא כספומטים, להשתמש בכרטיסי אשראי ולהשתמש במטבעות זרים, ולכן אם אתם יוצאים לטיול בכפרים ובעיירות עדיף להצטייד בלירות טורקיות.

מדיניות הטיפים בקפריסין הצפונית

תמיד כשאנחנו מגיעים למדינה חדשה, אנחנו שואלים את אותה שאלה: האם נהוג להשאיר פה טיפ? המדריך הקליל הבא יעזור לכם:

  • מסעדות – כמו בישראל, מקובל להשאיר טיפ של כ-10% במסעדות. שימו לב כי לעתים דמי השירות יוכנסו לחשבון הסופי, ובמקרה כזה אין צורך להוסיף טיפ נוסף.
  • ספא – אם ביקרתם בספא וקיבלתם עיסויים וטיפולים, מקובל להשאיר טיפ של כ-10%. כמו מסעדות, גם כאן לעתים דמי השירות יוכנסו לחשבון, אז כדאי קודם כל להציץ בתשלום הסופי.
  • בתי מלון – אין חובה לתת טיפ לאנשי השירות בבית המלון, אך אם אתם מרגישים רצון לעשות כן, זה יהיה מוערך. יורו או שניים לבחור שסוחב את המזוודות שלכם או למנקה של החדרים הוא מקובל.
  • מוניות – מקובל להשאיר טיפ לנהג המונית של כ-5% מהנסיעה, אך זה לא הכרחי. אם אתם מוצאים את עצמכם מתייעצים עם הנהג לגבי המלצות, מקומות לאוכל בהם ואטרקציות, אולי שווה לשקול לתת טיפ.

כמובן, אלו רק הערכות כלליות, וטיפ תמיד צריך להינתן בהתאם לרמת שביעות הרצון שלכם מהשירות.