איזו דת יש בקפריסין הטורקית?

אנשים רבים שמגיעים לקפריסין הטורקית שואלים את עצמם איזו דת יש בקפריסין הטורקית. אז בקצרה, כדאי לדעת שהדת המרכזית בקפריסין הצפונית היא הדת האסלאמית – 99% מהאוכלוסייה הם מוסלמים סונים. 0.5% מהאוכלוסייה הם נוצרים אורתודוקסיים, וחצי האחוז הנוסף מורכב מקבוצות דתיות נוספות.

תרבות האסלאם בקפריסין הצפונית

למרות שאחוז ענק וכמעט מלא של האוכלוסייה הוא אכן מוסלמי, חשוב לדעת שהדת לא משחקת תפקיד גדול בקפריסין הצפונית. מרבית הקפריסאים לא שומרים על המצוות ונחשבים חילונים. כשתלכו בקפריסין הצפונית תמצאו מעט מאוד נשים עם כיסויי ראש (ואלו שכן, סביר כי הגיעו מטורקיה), וכן הקפריסאים הטורקים נוהגים לשתות אלכוהול. על אף שמעט מאוד קפריסאים מגיעים למסגד או לובשים תלבושות מסורתיות, כן ניתן למצוא חגיגות של החגים המוסלמים, כמו חג הרמדאן וחג הקורבן.

איך הגיעו המוסלמים לקפריסין הצפונית?

האסלאם הגיע לראשונה לקפריסין כאשר עות'מאן, הח'ליף השלישי של אימפריית ראשידון הערבית, כבש את האי. זה קרה עוד בשנת 649 לספירה. קפריסין נותרה טריטוריה שנויה במחלוקת במשך מאות שנים בין הערבים לבין היוונים שהתגוררו באי הכבוש, עד שהאי עבר באופן סופי לסמכות הלטינית במהלך מסעי הצלב. 

 

האי נכבש פעם נוספת כמעט אלף שנה מאוחר יותר, בשנת 1570, על ידי הגנרל העות'מאני לאלה מוסטפא פאשה. כיבוש זה הביא עמו את ההתיישבות הטורקית, והאוכלוסייה המוסלמית באי גדלה במהירות הן בשל מהגרים טורקיים והן בשל מומרים יוונים לאסלאם. מאז 1974, כשנחצה סופית הגבול בין קפריסין הטורקית ליוונית, מרבית המוסלמים באי נמצאים בעיקר בצפון. 

נקודות ציון חשובות מוסלמיות בקפריסין הצפונית

בקפריסין הצפונית יש כמה נקודות חשובות לאסלאם, שכדאי לבקר כשמגיעים לאזור. הנקודות האלו כוללות את מסגד אראבחמט בניקוסיה, שנבנה במאה ה-16, לצד שורה של קתדרלות קתוליות לשעבר שנותרו מהתקופה הצלבנית ועברו הסבה למסגדים מפוארים לאחר הכיבוש המוסלמי בימי הביניים. אלו הם מסגד לאלה מוסטפא פאשה, מסגד סלמייה ומסגד הידפאשה.

דתות נוספות בקפריסין הטורקית

על אף שהדת השולטת היא דת המוסלמית, בצפון קפריסין קיבלו תמיד בידיים פתוחות דתות ומנהגים אחרים. הקפריסאים הטורקים חיים בשמחה זה לצד זה ומכבדים את התרבויות והדתות של המזרח והמערב.

אחוז האוכלוסייה הנותר, שהגיע בעיקר מאירופה, הוא חלק מהכנסייה הרומית, האנגליקנית, והיוונית-אורתודוקסית, ואף יש מעט ארמנים ויהודים. ישנן כמה נקודות ציון עיקריות של הנצרות בצפון קפריסין – הכנסייה האנגליקנית של אנדרו הקדוש ליד טירת קירניה, הכנסייה הרומית-קתולית ליד מלון דום בקירניה, הכנסייה המארונית של איוס גאורגיוס בקורקאם והכנסייה היוונית-אורתודוסקית בדפקארפז. מדי שנה ב-30 בנובמבר, יום אנדרו הקדוש, מתקיים טקס בכנסיית מנזר אפוסטולוס אנדריאס. 

ברחבי צפון קפריסין רק כ-10% מהאוכלוסייה לוקחים חלק בשירותי דת באופן קבוע. במהלך השנים האחרונות, בעיקר בעקבות זרם האירופאים שמגיע לצפון קפריסין, יותר ויותר כנסיות מקיימות שירותי דת. היחסים בין הנוצרים למוסדות האסלאמיים הם לבביים ורגועים, ואלו לוקחים חלק בפסטיבלים אחד של השני.