חגים ומועדים בקפריסין הטורקית

אם אתם חושבים להגיע בקרוב לקפריסין הצפונית, כדאי להכיר את החגים והמועדים החשובים של האזור, שכן יכול להיות שתגיעו בדיוק בזמן לחגיגה גדולה. 

חגים ומועדים בקפריסין הטורקית נחלקים לשניים – חגים דתיים (מוסלמים, האוכלוסייה בקפריסין הצפונית מורכבת מ-99% מוסלמים), וכן ימים לאומיים הנוגעים להיסטוריה של קפריסין הצפונית. חלק מהימים קשורים דווקא לטורקיה, כיוון והקשר בין קפריסין הטורקית לטורקיה הדוק מאוד. 

איגדנו לכם כאן רשימה שלמה של כל מה שחשוב לדעת על חגים ומועדים בקפריסין הטורקית. 

ה-1 בינואר - יום השנה החדשה

יום השנה החדשה נחגג כמובן גם בצפון קפריסין, וב-1.1 תמצאו בקפריסין הצפונית מסיבות גדולות, זיקוקים והופעות לכבוד השנה החדשה. אפילו תוכלו לראות עצי חג המולד עם אורות בחלק מהבתים ובתי הספר, על אף שמרבית התושבים הם מוסלמים. 

עוד על סילבסטר בקפריסין הטורקית 

ה-23 באפריל - יום הריבונות הלאומית הטורקית ויום הילד

קפריסין הצפונית מציינת את ה-23 באפריל, יום הריבונות הלאומית הטורקית, באמצעות טקסים והופעות. באותו יום נחגג גם "יום הילד", יום שהוקדש לילדים טורקיים על ידי מוסטפא כמאל אטאטורק, מייסד הרפובליקה של טורקיה. היום המיוחד של הילדים מדגיש את המודרניזציה של המדינה, ואת הידיעה כי הילדים הם אלו שייצגו בעתיד את האומה החדשה. הוא נחגג לראשונה ב-23 באפריל 1920, במהלך מלחמת העצמאות. ביום זה הילדים מתלבשים בתלבושות לאומיות וחוגגים במסיבות עם מוזיקה מסורתית.

ה-19 במאי - יום הנוער והספורט

זהו חג לאומי טורקי שנתי לציון תחילת מלחמת העצמאות הטורקית ב-19 במאי 1919. אטאטורק, "אבי הטורקים", הכריז על היום הזה והוא נחגג כדי לציין את מייסד המדינה. במהלך יום הנוער והספורט מתקיימים טקסים בכל טורקיה וקפריסין הצפונית, בני נוער שרים את ההמנון הלאומי וישנן תהלוכות, פעילויות ספורט ותרבות וכן ריקודים מסורתיים להנצחת אטאטורק וחבריו שהתחילו את המאבק הלאומי.

20 ביולי - יום השלום והחופש

ה-20 ביולי 1974 הוא יום חשוב מאוד בהיסטוריה של קפריסין. ב-15 ביולי אורגנה הפיכה על ידי כוחות יוונים, בניסיון לאחד את האי עם יוון. ב-20 ביולי התערבו כוחות טורקים כדי לספק מקלט בטוח בצפון האי לקפריסאים הטורקים. ביום זה מתקיים מצעד צבאי גדול בלפקוסיה ומטס מעל נמל קירניה.

1 באוגוסט - יום ההתנגדות

יום זה מציין את הקמתה של תנועת ההתנגדות הטורקית-קפריסאית בשנת 1958.

30 באוגוסט - יום הניצחון

יום זה מציין את שחרורה של טורקיה מפלישת כוחות יוון בשנת 1922. הניצחון נתפס כנקודת מפנה בהקמתה של טורקיה והוא נחגג כחג ציבורי.

15 בנובמבר - יום הרפובליקה של הקפריסאים הטורקיים

בשנת 1957 הטורקים הכריזו לראשונה על קפריסין הטורקית, שנה לאחר הפילוג עם הקפריסאים היוונים. הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין (TRNC) נוסדה רשמית ב-15 בנובמבר 1983 על ידי הקהילה הקפריסאית הטורקית והמנהיג ראוף דנקטאש. העצמאות מוכרת רק על ידי טורקיה.

פסטיבל הסוכר בסוף הרמדאן

פסטיבל הסוכר מתקיים בסוף חודש הרמדאן ונמשך שלושה ימים. זהו חג דתי, שבו המשפחה חוגגת ומעניקה מתנות וממתקים לכל מי שמבקר. במהלך החגיגה הזו קפריסאים טורקים רבים מגיעים למסגד. בניקוסיה תוכלו למצוא יריד, אוכל מסורתי ודוכנים של עבודות יד.

חג הקורבן

חג הקורבן מגיע חודשיים אחרי סיום הרמדאן. בחג זה מקריבים כבשים, אם כי כדאי לדעת שבקפריסין הצפונית המנהג הזה דעך. הקפריסאים הטורקים לרוב אינם מוסלמים הדוקים, אם כי מרביתם מנסים להימנע מאלכוהול בתקופה זו. החג כולל פסטיבל גדול.